Latvijas komponistu mūzika Korejā

Rudens ieskaņā Dienvidkorejā izskanēja divu latviešu komponistu – Santas Bušs un Georga Pelēča jaundarbi! Tie abi tika iekļauti Āzijas Kultūras centra (ĀKC) 2. starptautiskajā festivālā "Simfonija Āzijai" (ACC 2nd Symphony for Asia), kas notika no 22. līdz 24. septembrim Gvandžu, Dienvidkorejā.

 

ĀKC ir lielākais mākslai un kultūrai veltītais komplekss visā Āzijā, kura misija ir gan vērst uzmanību uz Āzijas kultūras daudzveidību un bagātību, tās tradīciju godināšanu un saglabāšanu, gan rūpēties par tās tālāku attīstību un jaunrades veicināšanu, kā arī šiem mērķiem un idejām piešķirt starptautisku rezonansi, vienlaikus arī bagātinot Āzijas kultūras dzīvi ar jaunām vēsmām un svaigām idejām no citiem reģioniem. Šis komplekss tika atklāts 2015. gadā un šoruden notika jau otrais tā organizētais festivāls "Simfonija Āzijai", kas pulcē ievērojamus pasaules līmeņa mūzikas, dejas un teātra nozares pārstāvjus. Tas ir liels pagodinājums saņemt uzaicinājumu būt daļai no viņu mākslinieciskās programmas un sadarboties ar izciliem viņu piesaistītiem mākslas pasaules pārstāvjiem, kamdēļ tas, ka programmā iekļauti tika pat divi latviešu komponistu jaundarbi, ir īpašs notikums.

 

 

Santas Bušs mūzika šī festivāla programmā tika iekļauta jau otrreiz – pirms gada ar lieliem panākumiem izskanēja viņas jaundarbs 'One inch of love is an inch of...' hēgeumam (haegeum – korejiešu tradicionālais instruments) un stīgu ansamblim, ko atskaņoja Sunghī Lī (Sunghee Lee, haegeum) un Hong Kong New Music Ensemble diriģentes Šāronas Čoas (Sharon Choa) vadībā, kamdēļ festivāla organizatori komponisti uzrunāja atkārtoti, aicinot radīt jaundarbu arī 2017. gada festivālam. Tapis pēc īpaša šī ĀKC pasūtinājuma un rakstīts slavenajam Francijas ansamblim Ensemble Orchestral Contemporain ar diriģentu Danielu Kavku (Daniel Kawka) priekšgalā, Santas Bušs jaundarbs ansamblim ar nosaukumu 'habagat...' pirmatskaņojumu piedzīvoja 23. septembrī ĀKC jau pieminēto mūziķu interpretācijā. Skaņdarbs tapa, iedvesmojoties no filipīniešu videomākslinieces Martas Atienzas (Martha Atienza) daiļrades, jo īpaši viņas filmas ar nosaukumu Habagat, kas vienlaikus tēlo īpašus dabas apstākļus, saistītus ar specifisku lietus un vētru sezonu Dienvidāzijā, gan no tā izrietošu mitoloģijas, slāni, kā arī saasinātus sociāli politiskus jautājumus, īpaši akcentējot arī sieviešu lomu un viņu dzīves apstākļu problemātiku šajā reģionā.

Šī paša koncerta programmā izskanēja arī citi jaundarbi – līdz ar kanādiešu komponista Gordona Fitzela (Gordon Fitzell) mūziku Lionā bāzētais franču ansamblis atskaņoja arīdzan trīs korejiešu komponistu – Vonsuka Čē (Won-Suk Choi), Kangjū Lī (Kang-Gyu Lee) un Dēseba Hana (DaeSeob Han) kompozīcijas.

Jau pieminētie organizatori pirms gada izrādīja interesi tuvāk iepazīt arī citu Latvijas komponistu mūziku un to izgaismot savā programmā, kā rezultātā 2017. gada festivālā tika iekļauts arī Georga Pelēča skaņdarbs. Viņa apjomīgā vokāli instrumentālā kompozīcija, kas rakstīta teicējam un solistiem ar simfonisko orķestri un balstīta uz Āzijas tautu pasakām, pirmoreiz izskanēja festivāla atklāšanas koncertā Asian Classical Players Orchestra un diriģenta Parka Jijonga (Park Jiyong) lasījumā. Šo mūziķu interpretācijā skanēja arī amerikāņu komponista Deivida Dzubaja (David Dzubaj), šobrīd Berlīnē dzīvojošā Oskara Bjanki (Oscar Bianchi), kā arī igauņu skaņraža Toivo Tuleva (Toivo Tulev) jaundarbi.

Paralēli festivālam notika arī ĀKC 2. starptautiskais jauno komponistu konkurss, un kā īpašs pagodinājums izceļams tas, ka Santa Bušs tika aicināta būt šī konkursa žūrijā.

Pieminētajiem komponistiem bija iespēja būt klāt ne vien visos Āzijas Kultūras centra 2. starptautiskā festivāla "Simfonija Āzijai" koncertos un citos ar to saistītos pasākumos, kas notika Gvandžu, bet arī valsts galvaspilsētā Seulā notiekošajā PAN Music Festival, kas ir senākais un tradīcijām bagātākais mūsdienu mūzikai veltītais festivāls Āzijā un šogad notika jau 45. reizi. Te īpaši saistošas izvērtās Ensemble Goodmori un Ensemble 21C Baroque koncertprogrammas, kombinējot dažādos laikos un vietās sakņotu instrumentu tembrus. Viesošanās divās Korejas pilsētās saistāma ne vien ar ĀKC festivāla organizatoru viesmīlību un vēlmi viesus tuvāk iepazīstināt ar savas zemes kultūru un tradīcijām, bet arī to, ka pirmie mēģinājumi festivālam četru stundu brauciena attālumā esošajā Gvandžu notika tieši Seulā.

Būt klāt tik bagātīgos mūzikas un arī citu mākslas sfēru piesātinātos notikumos, un būt arī daļai no tiem, sadarbojoties ar lieliskiem māksliniekiem un satiekoties ar interesantiem un talantīgiem kolēģiem, un paralēli iepazīstot arī Āzijas un jo īpaši Korejas kultūru un dzīvi, ir gan prieks un gandarījums, gan pagodinājums un neatsverama pieredze, kas noteikti rezonēs arī turpmākajā dzīvē un radošajā ceļā.

Santa Bušs