Iespaidi no festivāla “ISCM Pasaules mūzikas dienas 2016” Tonjongā, Dinvidkorejā

 

2016. gadā ikgadējais ISCM (Starptautiskā laikmetīgās mūzikas asociācija) festivāls Pasaules mūzikas dienas (ISCM World Music Days) notika no 27. marta līdz 2. aprīlim Tonjongā (Tongyeong), Dienvidkorejā.

Gleznainā piekrastes pilsēta, kuru veido vairākas salas un ieskauj kalnu grēdas, atrodas valsts Dienvidos. Laiks, kas pavadāms ceļā no galvaspilsētas Soulas uz šo nelielo pilsētu, ir aptuveni četras piecas stundas – ar autobusu ceļā jāpavada teju piecas stundas, bet, izvēloties lidojumu, kas ilgst vien nepilnu stundu, jārēķinās, ka nokļūšana no Soulas centra līdz lidostai ir visai laikietilpīga, pie tam lidojuma galamērķis ir nevis Tonjonga, bet gan divu stundu brauciena attālumā esošā Busanas pilsētas lidosta.

Korejieši šo nelielo pilsētu iecienījuši kā kūrortvietu, kas slavena ar ārkārtīgi daudzveidīgu jūras velšu piedāvājumu un iespēju laiku pavadīt gan izbraucienos uz daudzajām salām, gan pārgājienos pa kalniem. Jāteic, ka festivāla un paralēli notiekošās ISCM Ģenrerālasmblejas dēļ šīs tūristu atrakcijas iepazīt gan man neizdevās, vienīgo brīvo pēcpusdienu veltīju iespaidīgā zivju tirgus apmeklējumam, kas pārsteidza ar neredzētiem un agrāk nebaudītiem piedāvājumiem. Starp citu, lai gan festivāla laikā tas netika afišēts un Tonjongas viesu uzmanības lokā nonāca gluži nejauši, toties izraisīja jo lielu interesi – no šīs pilsētas nāk viens no redzamākajiem korejiešu komponistiem – Isans Juņs (Isang Yun, 1917-1995). Jau pieminētajā brīvbrīdī man izdevās pabūt viņa muzejā un uz īsu brīdi arī sastapties ar komponista atraitni.

Atšķirībā no citiem gadiem, kuros organizatori bija centušies koncertus rīkot vairākās vietās, tādējādi festivāla viesiem arī ļaujot iepazīt dažādas pilsētas daļas un atšķirīgas koncertvietas, veidojot maksimāli plašu mūzikas dzīves atspoguļojuma panorāmu, citkārt festivāla norisi pat veidojot dāžādās pilsētas un pat valstīs, Dienvidkoreja bija izvēlējusies gluži pretēju un daudz koncentrētāku pieeju – visi koncerti notika vienā koncertālē! Tonjongas koncertzāle ir vizuāli iespaidīga celtne ar fantastisku skatu uz jūru un kalniem, taču atrodas diezgan tālu no pilsētas centra, varētu pat teikt, ka novietota Tonjongas nomalē. Līdz ar Lielo zāli, kurā notika simfoniskās mūzikas un kormūzikas koncerti, ēkā ir arī Black Box – mazā zāle, kas tiek izmantota arī teātra iestudējumiem un kino seansiem, un festivāla laikā tika izmantota kā kamermūzikas un elektroakustisko koncertu norises vieta. Tāpat atšķirībā no citiem gadiem, kad ISCM festivāls nereti tiek veidots uz kāda jau esoša un vietējā mērogā labi pazīstama festivāla platformas, to integrējot “Pasaules mūzikas dienu” norisēs, šogad ISCM notikumi tika atdalīti no paralēli notiekošā TIMF (Tongyeong International Music Foundation) festivāla koncertiem. Tādējādi TIMF regulārā publika, kas apmeklē klasiskās mūzikas “zelta repertuāra” vai pasaulslavenu mākslinieku koncertus, tā arī īsti neiepazina ISCM piedāvāto programmu ar laikmetīgo mūziku. Šajā ziņā TIMF pasaules mērogā ieguva papildus publicitāti, taču palika neizzināts ISCM viesiem un otrādi – vietējā festivāla publika drīzāk izvēlējās jau zināmo taku, nevis lūkojās jaunās mūzikas virzienā. Visai pamanāms šis dalījums bija arī tamdēļ, ka pat abu vienlaicīgi un vienuviet notiekošo festivālu bukleti bija veidoti kā atšķirīgi izdevumi.

Plašāk par TIMF uzzināms šeit: http://timf.org/eng/main/main.do

un par Tonjongas koncertzāli:

http://www.timf.org/eng/concert/concert01List.do?board_id=153&item_12=콘서트홀

Atgriežoties pie koncertzāles portretējuma, starp pieminētajām divām zālēm atrodas itāļu restorāns, un publikas acīm neredzamas ir ēkas spārnos un pagrabstāvos izvietotās mēģinājumu telpas, kā arī konferenču zāle, kurā notika ISCM Ģenerālasambleja, kurā pārstāvēju ISCM Latvijas sekciju. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kuros man bijusi iespēja būt klāt šajā būtiskajā forumā, šis gads izcēlās ar intensīvām diskusijām par organizācijas nākotnes plāniem un turpmāko darbību, aktīvu darba grupu tikšanos un praktisku lēmumu pieņemšanu, notika arī ISCM Izpildkomitejas pārvēlēšanas un cita starpā arī vienbalsīgi nobalsots, ka 2019. gadā ISCM festivāls Pasaules mūzikas dienas notiks Igaunijā. Nākošais festivāls notiks 2017. gada novembra sākumā Vankūverā, Kanādā un 2018. gada aprīlī Ķīnā. Padziļināti tika risinātas arī sarunas par iespējamiem sadarbības projektiem, patlaban ISCM Latvijas sekcijas vārdā risinu pārrunas ar britu, igauņu, lietuviešu, kanādiešu, amerikāņu, īru, argentīniešu un slovāku kolēģiem. Jāatzīmē, ka lielo ceļa izmaksu dēļ šogan vairāku valstu delegāti un komponisti nebija raduši iespēju doties uz Dienvidkoreju, varbūt ne tik būtiska, taču klātesoša liksts, kas piemeklēja teju pusi no delegātiem un arī festivālā pārstāvētajiem un klātesošajiem komponistiem bija saindēšanās ar pārtiku, kas liedza pilnībā izbaudīt visas festivāla norises.

Liels prieks, ka, pateicoties VKKF atbalstam, apmeklēt festivālu un būt klāt sava kordarba Sonnet Nr. 28 mēģinājumā un atskaņojumā bija Oskaram Herliņam. No kopumā 11 ISCM festivāla koncertiem tikai viens bija veltīts kormūzikai un tas notika festivāla ieskaņā, esot otrais koncerts. Tas notika 28. marta vakarā Tonjongas koncertzāles Lielajā zālē un tajā uzstājās divi kori - Ansan City Choir un Incheon City Chorale, pēdējais no tiem dirģenta Jonga-Hiuna Kima (Jong-Hyun Kim) vadībā interpretēja Latviju pārstāvošā komponista opusu. Jāatzīmē, ka Oskars ar atskaņojumu bija apmierināts un arī publika bija atsaucīga, darbu labi uzņemot, Šajā koncertā izcēlās arī igauņu komponistes Līzas Hiršas (Liisa Hirsch) skaņdarbs A moment, kas skanēja tieši pēc Herliņa kompozīcijas, kā arī vēl viena 1980. gados dzimuša skaņdara - dāņa Tokes Brorsona Odina (Toke Brorson Odin) darbs Ambulance - Helikopter, kas man palicis atmiņā kā viens no spilgtākajiem festivālā izskanējušajiem opusiem.

Runājot par darbiem, kas šogad notikušajā ISCM festivālā izcēlās, gribas pieminēt arī nākošajā vakarā Changwon Philharmonic Orchestra un diriģenta Taes-Janga Parka (Tae-Young Park) interpretācijā izskanējušo opusu Zoetrope, kura autors, gados pavisam jaunais - 1991. gadā dzimušais korejiešu komponists Jejuns Sins (Yejune Synn) arī saņēma ISCM Jauno komponistu balvu (ISCM Young Composer Award), ko finansiāli atbalsta Kanādas organizācija Music on Main un uz kuras saņemšanu ik gadu pretendē visi darbi, kuru autori festivāla norises laikā nav vecāki par 35 gadiem. Šo darbu iespējams noklausīties šeit: https://soundcloud.com/synn-yejune/zoetrope-for-orchestra2015

Saistošs bija arī Hong Kong New Music Ensemble I koncertā izskanējušais Austrāliju pārstāvošās kompoistes Enijas Hui-Sin Sī (Annie Hui-Hsin Hsieh) skaņdarbs ansamblim Into the outer, kas uzrunāja ar īpašu telpisku skatuves izmantojuma risinājumu. Līdzīgs paņēmiens vieksmīgi atklājās arī ungāru komponista Horvāta Balāža (Balázs Horváth) partitūrā Fragmenti v “Ja gulyala veselo”, kurā izmantoti krievu tautasdziesmas motīvi, šis opuss skanēja  Hong Kong New Music Ensemble II koncertā. Tajā dzirdama bija arī lietuviešu kolēģes Ramintas Šerkšnītes (Raminta Šerkšnytė) savulaik orķestrim Kremerata Baltica rakstītā kompozīcija Midsummer Song. Tajā pat koncertā tika arī godināts nesen mūzībā aizgājušais Pjērs Bulēzs, atskaņojot viņa Dérive, kā arī pirmatskaņojumu piedzīvoja ekoloģijas un miera tēmai veltīts īru komponista Nika Rota (Nick Roth) opuss Woodland Heights, kurā uz skatuves milzīgā podā tika dēstīts jauns koks, kas vēlāk tika iestādīts koncertzāles dārzā, un skaņas efektiem izmantotas izkaltušu koku lapas uz zari - visai teatrāls un muzikāli ne tik pārliecinošs darbs, kas tomēr izpelnījās plašu uzmanību.

Saturiski viens no interesantākajiem izrādījās Gyeonnggi Philharmonic Orchestra diriģenta Ši-Jeona Sunga (Shi-Yeon Sung) vadībā 31. marta pēcpusdienā notikušais koncerts, kurā izcēlās Nīderlandi pārstāvošā Ričarda Rijnvosa (Richard Rijnvos) hipnotiskais darbs Fuoco e fumo, poļu komponistes Elzbetas Sikoras (Elżbieta Sikora) žilbinošais instrumentācijas paraugs Five Miniatures for orchestra, kā arī korejieša Vona Suka Čoi (Won Suk Choi) sulīgi ekspresīvais un monumentāli iespaidīgais darbs Event horizon for symphony ochestra. Te jāpiebilst, ja pērn Slovēnijā notikušā festivāla viens no organizatoru uzstādījumiem bija īpašu akcentu likt arī uz Slovēnijas komponistu radīto mūziku, viņu darbus iekļaujot visās koncertprogrammās, tos liekot pamīšus ar oficiālajā ISCM festivāla starptautiskajā atlasē konkursa kārtībā izvēlētajiem opusiem, tad Korejā šāda pieeja gandrīz šķita iztrūkstoša – būtu gribējies iepazīt vairāk vietējās mūzikas, jo gan nupat pieminētais Won Suk Choi, gan  viņa jaunākais kolēģis Yejune Synn bija vieni no iespaidīgākajiem atklājumiem šajā festivālā.

Vēl bez jau pieminētajiem gribas vērst arī uzmanību uz dažiem citiem komponistiem – elektroakustiskās mūzikas koncertā izcēlās Portugāli pārstāvošais Igors C. Silva (Igor C. Silva) ar darbu Frames #87 klarnetei, elektronikai un video, un starp simfoniskajām partitūrām arī zviedru komponists Henriks Strindbergs (Henrik Strindberg) ar O Freunde, let others speak un Somijas pārstāvis Jounis Hirvela (Jouni Hirvelä) ar Vuolle, kā arī orķestra krāsu izjūtā fascinējošais vācu komponistes Šarlotes Zeiteres (Charlotte Seither) darbs Fünf Stücke um den Fluss zu queren.

Festivāls atstāja visai kompaktu un koncentrētu iespaidu, visi koncerti notika vienā daļā un ilga ne vairāk par divām stundām. Kompaktuma iespaidu atstāja arī fakts, ka ceļš no vienas koncertvietas uz otru bija vien dažu sekunžu gādiena attālumā, tāpat intīmāku atmosfēru veicināja arī tas, ka vairums no aicinātajiem ansambļiem sniedz nevis tikai vienu, bet pat divus koncertus. Apsveicams jauninājums, kas šogad tika īstenots pēc Britu un Zveidrijas ISCM sekciju ierosmes un ar viņu finansiālu atbalstu, bija pieņemšana, kurā bija aicināti visi festivālā pārstāvētie komponisti, lai brīvā gaisotnē iepazītos gan savstarpēji, gan ar dažādu valstu pārstāvošajiem delegātiem un arī preses pārstāvjiem.

Plašāk par festivālu, tajā notikušajiem koncertiem, pārstāvātajiem komponistiem un viņu skaņdarbiem uzzināms šeit: http://worldmusicdays2016.kr

Santa BUŠS,

ISCM Latvijas sekcijas vadītāja

 

Incheon City Chorale atskaņojot Oskara darbu

 

ISCM delegāti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISCM Ģenerālā asambleja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISCM Ģenerālā asambleja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komponistu pieņemšana, kur Oskars sarunājas ar studentu no ASV

Komponistu pieņemšana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skats, kas paveras no Tonjongas koncertzāles.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skats uz Lielās zāles publiku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skats uz Lielās zāles publiku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tonjongas mēra pusdienas vietējā restorānā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tonjongas zivju tirgus